Táplálékintolerancia vizsgálat

Posted on Updated on

Nemrég láttam, hogy a linkek, amiket használtam előbbi bejegyzésekben már abban a formában nem élnek. Szóval nem árt frissíteni őket.

Ezen a linken nagyon jó kis írás található arról, hogy mit is jelent allergiásnak vagy érzékenynek lenni egy adott ételre. Itt van egy nagyon szuper kis videó is erről:

Ételallergia

Az allergiás panaszok változatos tünetek képében, közvetlenül az étel fogyasztását követően jelennek meg. Ezek lehetnek bőrelváltozások (viszkető, vörös foltok, csalánkiütés, ekcéma), emésztőrendszeri tünetek (hasmenés, görcsös hasi fájdalom, hányinger, hányás, haspuffadás) és légúti panaszok (fulladás, asztma, gégevizenyő). Súlyos esetben akár anafilaxiás roham is kialakulhat, amit rövid időn belül megjelenő hasi fájdalom, ajak, gége és nyelvdagadás jelez, sőt a súlyos allergiás reakció akár életveszélyes keringés összeomlást is okozhat.

A laboratóriumi vizsgálat az allergén specifikus IgE molekulák emelkedett szintjének kimutatásán alapszik.

Táplálékintolerancia

Táplálékintolerancia esetén a tünetek nem közvetlenül étkezés után, hanem több órával, akár napokkal később jelentkeznek. Ezek hátterében bélműködési problémák állhatnak, melyeket a nem megfelelő emésztés, a bél megváltozott perisztaltikája, valamint a bélfal áteresztőképességének fokozódása okoz.

A panaszok sokfélék lehetnek: bőrkiütés, bőrviszketés, szénanátha, légúti eltérések, fejfájás, emésztési zavarok, elhízás, ízületi panaszok, fokozott fertőzési hajlam, magas vérnyomás, hiperaktivitás, krónikus fáradtság, depresszió.

Az ételintolerancia vizsgálatára a 46-os vagy a 220+ panel használható, melyekkel a táplálék-specifikus IgG jelenlétét és szintjét határozzuk meg.

Tehát fontos szerintem megjegyezni, hogy ha az embernek van valamiféle táplálék intoleranciája akkor azt egyértelműen ki lehet sakkozni. Amolyan rejtett érzékenységnek mondanám, vagy olvastam valahol. Egyre több ismerősömről, ismerősömtől hallom, hogy vannak intoleranciára utaló jelek, de az orvosoknak nem jön elsőre, hogy ilyen vizsgálatra küldjék a pácienst.

Mondjuk én így jártam az izületi problémámmal. Senki meg nem mondta volna, hogy mi állhat még a hátterében. Bár most újra tombol, de több minden is benne lehet… Kisebb bűnözések miatti emésztés újra gyengülése, felborulása, illetve juhtej túlzott fogyasztása. (Régebbi blog bejegyzésben írtam mi lett az én vizsgálatomnak az eredménye – juhtejnél épp határ volt.)

Synlabnak sok jó cikke van ezekről a témákról. Szerintem érdemes utána böngészgetni. Például itt vagy egy a tejtermékek körüli érzékenység/allergia fajtákról. Illetve van egy cikk a glutén körüli allergiáról/érzékenységről – itt is említ nem cöliákiás gluténszenzitivitásról. Aminél azt írta ki kell zárni a cöliákiát, de azt jelenti, hogy ha az negatív is fenn állhat egyféle érzékenység. És például nálam hiába zárták ki a cöliákát, amint kimutatódott a PM alulműködésem nem is mentünk tovább. De köszönhetem a céges orvosnak, hogy a tüneteim kapcsán ezekre gondolt. Hálás vagyok neki, mert azóta tudom, hogy PM alulműködésem van illetve cöliákiám nincsen.

Hozzászólás